spacer.png, 0 kB
Χρίστος Κοτρώρτσος: ΑΓΙΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΑ ΕΛΕΝΗ Εκτύπωση E-mail

ΑΓΙΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΑ ΕΛΕΝΗ. ΟΙ ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟΙ

Αγαπητοί μου, συγχωριανοί, φίλοι και φίλες Μεσενικολιτες, Καλημέρα και Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες σήμερα, 21ηΜαΐου 2018.

1. Θα καταβάλω κάθε δυνατή προσπάθεια, στο σημερινό θέμα που δύσκολα αγκαλιάζεται, να είμαι σύντομος, διότι το ρητό λέει: "Ουκ εν τω πολλώ το ευ, αλλ' εν τω ευ το πολύ". Ο Μεγας Κωνσταντίνος, υπήρξε Βασιλεύς και Αυτοκράτορας του Βυζαντίου το (324-337). Συνεορταζεται σήμερα με την μητέρα του Αγία Ελένη 21η Μαϊου, επομένη της Κυριακής των Πατέρων. Η εορτή των είναι σταθερή. Η εκκλησία τους τιμά, ως Αγίους και Ισαποστόλους. Όταν έγινε αυτοκράτορας ανεδείχθη, ο οργανωτής και ανανεωτής της ταυτότητας, της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Ητο εκείνος που συγκρότησε το νεο Ανατολικό Ρωμαϊκό Κράτος, με την 1) αρμονική και ισόρροπη σύνθεση της Ρωμαϊκής Νομοθεσίας και Διοίκησης, 2) της Ελληνικής φιλοσοφίας και 3) της νέας Χριστιανικης Πίστεως. Άμεσος μετασχηματισμός της Αυτοκρατορίας με το μεταρρυθμιστικό έργο που πραγματοποίησε.
Γεννήθηκε στη Ναϊσό, της άνω Μοισιας (Σερβία) πρό τού 285.
Πατέρας του, ο Κωσταντιος ο Χλωρός (λόγω χλωμαδας προσώπου) και μητέρα του η Ελένη απο τη Βιθυνία της Μ.Ασιας.
Καίσαρας ο πατέρας του, το έτος 292, με το χωρισμό του Κράτους σε Τετραρχια, επι Διοκλητιανου  στην Ανατολή και Μαξιμιανού στη Δυση. Δυο Καίσαρες και δύο Αυγουστοι, το305 μ.Χ. Καίσαρας ο Κωσταντιος στη Γαλατία-Γαλλια, με έδρα τα Τρεβηρα και ο Γαλέριος στην Ανατολή με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Το 306, απεβίωσε από φυσικά αίτια, ο Κωσταντιος καί τόν διαδέχεται,ο υιός του, Κωνσταντίνος Α, ο Μέγας. Ο νεαρός Κωνσταντίνος, διακρινόταν για το παράστημα, τις δεξιότητες και διοικητικές ικανότητες, καθώς και για την ευγένεια του χαρακτήρα.Τον εθαυμαζε ο στρατός του πατέρα του για τα εξαίρετα στρατηγικά προσόντα. Με ενθουσιώδεις εκδηλώσεις,τον ανακήρυξε διάδοχο του πατέρα του, ο στρατός της Δύσης αμέσως στη Ρώμη. Δεν τον αναγνώρισε
όμως, ως Αύγουστο, ο Γαλέριος της Ανατολής, το 306. Συνάντηση Διοκλητιανού και Μαξιμιανού, δεν έπεισε για συμφιλίωση. Εγιναν συμμαχίες Μαξεντίου-Κωνσταντινου, στη Δύση και Γαλέριου - Λικινιου, στην Ανατολή. Το έτος 312, θριαμβευτική είσοδος του Μ.Κωνσταντινου στα Μεδιόλανα (Μιλάνο), αφού ο στρατός ενισχύθηκε με νέες δυνάμεις, χωρίς διάκριση Εθνικών και Χριστιανών. Νικη Κωνσταντίνου κατά Μαξεντίου στον Τίβερη ποταμό, όταν είδε το όραμα και έφτιαξε Σημαία με Σταυρό στο μέσον, το λάβαρο που προπορευόταν στις μάχες κατά των εχθρών. Ήττα και θάνατος Μαξεντίου. Μπήκε θριαμβευτής στη Ρώμη. Απόλυτη κυριαρχία στη Δύση, Ρώμη και τη Β.Αφρικη.Τελικα, έμειναν, Κωνσταντίνος στη Δύση και Λικίνιος (Γαμβρός επ'αδελφη) στην Ανατολή. Θάνατοι, εν τω μεταξύ, Διοκλητιανού και Μαξιμιανού. Συμφωνία Κωνσταντίνου και Λικινιου και Διάταγμα των Μεδιολάνων, περί Ανεξιθρησκίας (313).

2. Παντοδύναμος ο Κωνσταντίνος στην Αυτοκρατορία της Δύσης, Ρώμη. Αμεσα μέτρα: α) ανανέωση της μεταρρύθμισης Διοκλητιανού β) Κληρονομική διαδοχή εξουσίας γ) διαχωρισμός
στρατιωτικής και πολιτικής εξουσίας και δ) ανάπτυξη υπηρεσίας Παλατιού,σε όλους τους τομείς της δημόσιας Διοίκησης, με απόλυτο φορέα τον Αυτοκρατορα. Διαφωνια και τελική κατανικηση του Λικινιου. Μετονομασία του Βυζαντίου, σε Νέα Ρώμη. Ευνοια Μ. Κωνσταντίνου, στο Χριστιανισμό. (Βλ. Φειδας), Καθ.ΕΚ.Π.Α. Το ενδιαφέρον αυτό δεν είναι άσχετο, τις θετικές προσωπικές προδιαθέσεις και. πολιτικές εκτιμήσεις για την δυναμικότητα της νέας θρησκείας. Η αξιοπιστία των παραδόσεων,για το όραμα, κρίνεται και διαφορετικά. Φωτεινό ακτινοειδες σημείο του Σταυρού, με τις λέξεις "Του  τω  νι  κα" η "Εν του τω Νικα" το οποίο είδε στον Ουρανό, περί το δείλι, κοντά στον Ήλιο, σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως.

3. Ο Λακτάντιος, ιστορικός της εποχής, σύγχρονος, χριστιανός ρήτωρ και απολογητής της νέας θρησκείας, μαθητής του Αρνοβιου και του Τερτυλλιανου, του πρώτου των (4) Μεγάλων Πατέρων της Δυτικής Εκκλησίας.
Ο Μ.Κωνσταντινος, χωρίς να αλλοιώσει τη σχέση του με την
Εθνική Θρησκεία ή να επιχειρήσει την υποβάθμιση της, έδειξε
ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το Χριστιανισμό. Μεγάλη η επιρροή της μητέρας του, Αγίας Ελένης. Θεμελίωση της ιδέας, Οικουμενικής, Χριστιανικής προοπτικής της Ευρώπης, και πραγμάτωση της Χριστιανικής Οικουμένης, σε όλη την ανθρωπότητα. Διατήρηση του τίτλου του μέγιστου Αρχιερέως, (Podifex maximus) μέχρι του θανάτου του, το 337. Αλλα και της αυθεντίας και ευταξίας στο νεο μεγάλο Κράτος της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Προστάτης της Εκκλησίας, θεωρούσε τον εαυτό του, γνήσιο φορέα, της θεοδωρητης βασιλικής εξουσίας. Παραχώρησε πολλά προνόμια προς τον Κλήρον, με ανέγερση Ι. Ναων στην Κωνσταντινούπολη, (Αγίας Σοφίας και Αγίων Αποστόλων), όπου και ο τάφος των. Και πολλών άλλων, σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Αυτοκρατορίας.
Ο επίσκοπος Νικομήδειας Ευσέβιος, ιστορικός της Εκκλησίας περιγράφει και αποδίδει το όραμα στη Θεία βούληση. Γεγονός είναι ότι ο ίδιος ο Μ.Κωνσταντινος, απέφευγε να συζητά για το όραμα. Δεν δίσταζε όμως να το θεωρεί Θεία έμπνευση. Ο πατέρας του, Κωστάντιος, έκλινε προς τον Ενοθεισμο και
λάτρευε ως ύψιστο Θεό, τον Ήλιο,δηλ.τον Απόλλωνα και τη θεά
Νίκη, με σαφή συγκρητιστικη ελευθερία.

4. Η μητέρα του Αγία Ελένη, ήταν βέβαια χριστιανή και επηρέαζε οπωσδήποτε το γιο της, που την υπεραγαπούσε. Και το 327, όταν απέθανε, την εκηδευσε στον Ι.Ναο των Αγίων Αποστόλων, όπου ετάφη και ο ίδιος, το337.

Η Αγία Ελένη γεννήθηκε το 247, στο Δρέπανο, πόλη της Βιθυνίας, μετονομασθεισα κατόπιν, σε Ελενόπολη, προς τιμήν της. Ως αληθινή και καλή χριστιανή, έδειξε την ευσέβειά της, με τις πολλές ευεργεσίες της και την οικοδόμηση νέων Εκκλησιών. Στη Ρώμη, του (Τιμίου Σταυρού),στην Κωνσταντινούπολη, των ( Αγίων Αποστόλων), στη Βηθλεέμ, τη Βασιλική της (Γέννησης), στο Όρος των Ελαιών, όπου έγινε η Ανάληψη εις Ουρανούς του Κυρίου, (τη Βασιλική της Γεθσημανη), κ.α. Στην Ιερουσαλήμ, πήγε το 326, όπου με πολύ κόπο και μεγάλη  δαπάνη εξ ιδίων, βρήκε τον Τίμιον Σταυρόν, του Χριστού, και των δύο ληστών, όπως γράφει ο Κύπριος χρονογράφος, Λεόντιος Μαχαιράς. Επιστρέφοντας, πέρασε και από την Κύπρο. Η Αγία Ελένη εκοιμήθη εν ειρήνη το 327, σε ηλικία 80 ετών. Ο επίσκοπος και ιστορικός, Ευσέβιος ο Νικομήδειας, που αναφέραμε, γράφει, ότι προαισθανθηκε το θάνατο της και με διαθήκη της άφησε την περιουσία της, στον υιό της και τους εγγονούς της. Το λείψανο της, μετέφερε ο Μ.Κωνσταντινος στην Κωνσταντινούπολη και το ενεταφιασε στον Ι.Ναο των Αγίων Αποστόλων.

Τον Ιούλιο του 324, λόγω ασυμφωνίας με τον Λικίνιο, εξυφαίνετο συνωμωσία εναντίον του. Ο Κωνσταντίνος ήλθε σε πολεμική σύγκρουση. Ηττήθηκε ο Λικίνιος και αιχμαλωτίστηκε.Τεθηκε υπό περιορισμό στη Θεσσαλονίκη, όπου στο τέλος θανατώθηκε, ύστερα από δικαστική απόφαση, μάλλον. Ο Μ. Κωνσταντινος ήταν πλέον ο παντοδύναμος μονοκρατορας της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, η οποία τους δύο τελευταίους αιώνες περνούσε μεγάλη κρίση δομών και θεσμών.

5. Προετοιμασία και σύγκληση της Α Οικουμενικής Συνόδου της Εκκλησίας, (πρόεδρος εργασιών ο ίδιος) στην πόλη Νίκαια της Βιθυνίας το 325. Συμμετοχή 318 Θεοφόρων Πατέρων, κληρικών και καταδίκη αρειανής αιρέσεως (κακοδοξίας), ότι ο Χριστός είναι το πρώτο "κτίσμα", ως υιός του Θεού. Διάκριση Μ.Αθανασιου,  αρχιδιακόνου Αλεξανδρείας, ανδρός με θεολογικό-φιλοσοφική κατάρτιση, γενόμενη δεκτή από τη Σύνοδο, η πρότασή του, δηλαδή ο όρος=δόγμα, "ομοούσιος τω Πατρί", ο Χριστός καί σύνταξη των επτά (7) πρώτων άρθρων του του Συμβόλου της Πίστεως. Το "Πιστεύω εις έναν Θεόν...>>
Πάμπολλα τα επί συμβάντα γεγονότα, τα οποία και παραλείπω.

- Μεταφορά πρωτεύουσας από τη Ρώμη, στη Νέα Ρώμη, ήτις της νέας έδρας του Κράτους, την 11ην Μαϊου 330, πράγμα που εκφράζει την οριστική απόφαση, για υλοποίηση της ριζικής ανανέωση της Αυτοκρατορίας. Μετά το βάπτισμα του ως Χριστιανού, 337, φορούσε μέχρι τελευτύς του βίου του, το λευκό ένδυμα. Το θάνατό του ακολούθησε μεγάλο πένθος, για τη μεγάλη απώλεια, με μαύρο δάκρυ, όλος ο λαός της αυτοκρατορίας, απόδειξη ότι τον υπεραγαπούσε, ως Άγιο και άξιο τιμής. Έκοψε νέο νόμισμα το <<σόλιδο>> με τη μορφή του, καί άλλο χρυσό τα γνωστά <<Κωνσταντινάτα>> με το Σταυρό, στο μέσον και εκατέρωθεν, εαυτόν και την μητέρα του Αγία Ελένη. Τα πασίγνωστα <<χρυσά φλωριά>>.

6. Στην Καρδίτσα, Ι.Μ.Θεσσαλιώτιδος και Φ./Φ., Ο Μητροπολιτικός Ι.Ναός, τιμάται επ'ονόματι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, των Ισαποστόλων, Γίνεται δε και ετήσια  τριήμερη Εμπορο-Ζωοπανηγυρη..

Με εκτίμηση και αγάπη

Χρίστος Γ. Κοτρώτσος, Θεολόγος-Φιλόλογος
Επιτ. Γεν. Επίθ/της Μ.Ε.
Νέα Φιλαδέλφεια, 2 Μαϊου 2018
Τ.Κ. 14341- ΑΝΑΚΟΥΣ 25
Τηλ.Οικίας 2102511254

Πηγές και Βοηθήματα:
1)Εγκυκλ.ΠΑΠΥΡΟΣ LA ROUSSE BRITANIKA
2) Oρθόδοξος Συναξαριστής
3) Βικιπαίδεια

 
< Προηγ.   Επόμ. >
spacer.png, 0 kB

© 2007 www.mesenikolas.gr | Developed and Hosted by Kataskevi eshop Plushost.gr | Supported by Fatsimare.gr